Grote en kleine beurt
Vanwege de veel langer geworden onderhoudsintervallen is er van een traditioneel ‘kleine en grote beurt’-regime geen sprake meer. Het tijdig uitvoeren van de beurt die bij een bepaalde kilometerstand hoort kan veel narigheid voorkomen. Dat laatste geldt ook voor het geregeld controleren van de staat van de banden. Die banden zijn namelijk het enige contact dat u met het wegdek heeft. Dus als die niet in orde zijn…
Het onderhoud aan moderne auto’s kun je indelen in vier categorieën:
- Vaste inspectie
Het jaarlijkse controlemoment voor de auto. Alle belangrijke zaken worden nagelopen, zoals de remmen, de ophanging en de diverse vloeistoffen. Bovendien wordt dan ook de motorolie ververst en het bijbehorende filter vervangen. - Reparatie aan slijtagedelen
Voor bepaalde slijtagedelen is de levensduur afhankelijk van het gebruik, zoals de remblokken, de remschijven en de koppelingsplaat. - Tijd- of kilometergebonden vervanging
Voor sommige onderdelen bestaat een vervangingsmoment bij een aantal verstreken jaren of verreden kilometers, afhankelijk van wat eerst komt. Een van de bekendste onderdelen die volgens dit principe vervangen worden, is de distributieriem. - Onvoorziene reparatie
Voor veel onderdelen bestaat geen vooraf bepaalde levensduur, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd een autoleven lang meegaan. Een waterpomp kan gaan lekken, een veer kan breken, een aandrijfas kan defect raken.
Goed om te weten: gaat u uw auto inruilen, dan helpt het voor de inruilprijs om een ingevuld en afgestempeld onderhoudsboekje te kunnen overleggen. Dat is het bewijs dat de auto zijn beurten gehad heeft en dus goed is onderhouden.